Geen uitvluchten meer

Door N. Voskamp

not-everything-is-possibleIk zeg doen. Dat is de enig mogelijke conclusie na het lezen van “Waanzinnige plannen” van Marcel van Driel. In een onontkoombaar stroomschema neemt van Driel de in het begin nog weifelende lezer mee langs uitvluchten, smoesjes, uitstelgedrag, excuses of domweg negeren van je eigen mooie plannen, naar de enige optie: kiezen. Doe ik het wel of niet? Ga ik mijn plan uitvoeren? En omdat je dit boek niet voor niets hebt gekocht (je had toch ergens, stiekem zo’n plan), zal voor de meeste lezers de keus positief uitvallen. Hopelijk wordt het boek 10.000 keer verkocht. Dan is de wereld 10.000 Waanzinnige Plannen rijker en wellicht een stukje mooier.

Zelfhulp
“Waanzinnige plannen, en hoe ze te realiseren” is een zelfhulpboek. Op dat genre valt wel wat af te dingen. Bijvoorbeeld dat het leven over het algemeen niet zo stuurbaar is dat het in bepaalde stapjes uitgevoerd automatisch tot succes leidt. Maar een handvat geven kan dit boek zeker.

Omslag en titel passen naadloos in het rijtje “Niet morgen maar nu”, “Slank in 10 stappen” en “Zeven Gouden Marketingregels” en dat is goed want herkenbaar. Ook de indeling is zo dat de hulpzoeker bij de hand genomen en naar een oplossing geleid wordt. De hoofdindeling “Ready, Steady, Go, Finish” verdeelt het beslissingsproces in stappen, namelijk het analyseren, voorbereiden, uitvoeren en voltooien van je plannen. Met de stijl is evenmin iets mis. In zeer leesbaar proza laat van Driel zien waarom jouw plan wél uitvoerbaar is. Hij analyseert welke factoren je belemmeren en neemt die belemmeringen stap voor stap weg. Daarnaast geeft hij vrolijke inkijkjes in zijn eigen ondernemingen.

Mooi beeld
Het boek leest als een trein, ook dankzij de “Cases” die tussen de hoofdstukken door geweven zijn. Deze al uitgevoerde Waanzinnige plannen geven de lezer een mooi beeld wat allemaal bereikbaar is. Of wat er mis kan gaan. Voor dat laatste is er het hoofdstuk “Niet alles is mogelijk”, dat de ware wijsheid van het boek bevat.
Leerzaam dus. Kopen dus. En lezen dat boek.

Bron: Managementboek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *