Waarom ik iedere dag om vijf uur opsta

getting-out-of-bed-jpgIk sta iedere werkdag om vijf uur op. En dat terwijl ik een uitgesproken avondmens ben. Maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

Voordat ik kinderen had, ging ik zo laat mogelijk naar bed en sliep ik zolang mogelijk uit. En daar is helemaal niks mis mee! Maar als je een baan hebt en/of kinderen is het zelden een werkzame manier van leven. Mijn kinderen zitten om zeven uur aan het ontbijt, dus dan moet ik ook klaar zijn. Om acht uur gaan we gezamenlijk de deur uit en breng ik ze naar school. Daarna ga ik een half uurtje sporten, ruim ik thuis de ontbijttafel af, doe een rondje social media en beantwoord de meest essentiële mail. Om tien uur begin ik met schrijven.

Meestal gaat dat niet van harte. Ik ben moe – want ik ben de nacht ervoor natuurlijk weer te laat gaan slapen. Ik heb er al vier uur op zitten, terwijl ik niet het gevoel heb dat ik veel heb gedaan. En alle verhaallijnen die ik die ochtend onder de douche bedacht heb, ben ik meestal weer vergeten.

Sinds kort doe ik het helemaal anders. En de resultaten verbazen me.

five o clock 1De wekker gaat iedere doordeweekse dag om vijf ipv zes uur. Onder de douche neem ik de verhaallijn nog een keer door van mijn roman en visualiseer wat ik die dag wil schrijven. Ik luister naar de dialogen, aanschouw mijn personages en probeer te ontdekken wat ze nou eigenlijk willen.

Eenmaal aangekleed mediteer ik twintig tot dertig minuten met Headspace. Daarin laat ik alles los wat me dwars zit of bezig houdt. Klokslag zes uur gaat de pc aan en begin ik met schrijven.

Dat gaat moeiteloos! Er is nog geen ontbijtstress, geen afleiding van vrolijke of juist chagrijnige kinderen. Het huis is doodstil en ik weet precies wat ik ga doen met mijn manuscript. Dat heb ik tenslotte een half uur geleden nog ‘beleefd’ onder de douche. En ik heb niet eens koffie nodig!

Om kwart voor zeven hoor ik mijn kinderen trippelen en trappelen en om zeven uur sluit ik mijn document af. Dan heb ik meestal rond de 1.000 woorden geschreven. Dat komt ook omdat ik weet dat ik ’s morgens maar één uur heb. Als ik mijn uur verspil, dan ben ik voor niks zo vroeg opgestaan.

En daar begin ik natuurlijk niet aan.

sportKinderen naar school brengen, sporten, ik doe het daarna met veel meer aandacht. Dat kan ik, omdat ik niet aan mijn boek hoef te denken.

Om tien uur ga ik verder met schrijven of werk ik aan een commerciële opdracht. Een enkele keer neem ik zelfs wel eens vrij. Dat kan ik mij permiteren, want ik heb mijn dagelijkse target toch al gehaald. Maar meestal schrijf ik verder en komen er nog eens 1.000 of 2.000 woorden bij. Zonder stress, want ik kan gewoon verder gaan waar ik drie uur eerder ben gestopt.

En dat allemaal door één uurtje extra!

En als er ineens iets vervelends gebeurt, zoals mijn fiets die onlangs gestolen werd (met de huissleutels er nog aan) waardoor ik de hele dag bezig was met sleutelmakers bellen, aangifte doen, wachten tot het slot vervangen was en mijn leed delen via Social Media, dan heb ik mijn woorden al geschreven.

Zijn er ook nadelen? Nou, ik ga ’s avonds om half elf slapen in plaats van om twaalf uur. Ik kijk dan meestal geen tv meer – want te vroeg – en ga lezen. Ik zie minder series en films, maar merk dat ik’ s nachts veel beter slaap.

Ik slaap überhaupt beter sinds ik dit doe.

In het weekend mag ik uitslapen tot wel negen uur. Heerlijk. Maar ik word steeds vroeger – en steeds makkelijker – wakker. Vanzelf. Van een avondmens verander ik langzaam in een ochtendmens.

Using-a-typewriterIk ben schrijver van beroep. Ik schrijf iedere dag, dat is mijn vak. Maar veel mensen doen waanzinnige dingen náást hun werk, naast hun gezin. Alles moet tussendoor, wanneer er tijd voor is.

En dat is er meestal niet.

Of je nou een boek schrijft of aan een Waanzinnig Plan werkt, het helpt als je er iedere dag aan werkt. En als je er de ochtend om vijf of zes uur mee begint, dan ben je al klaar voordat de dag aanvangt.

Hoe geweldig is dat?

20 thoughts on “Waarom ik iedere dag om vijf uur opsta

  1. Tot voor kort deed ik dat ook, Marcel, om 5 uur opstaan. Dat was (helaas) niet voor het schrijven. Nu ik dat niet meer doe ben ik langzaamaan weer aan het terugveranderen in een avondmens. Op zich wel lekker: al die late night programma’s, al die leuke mensen die nog actief zijn op socal media, al die dingen die jij nu mist… 😉

    Maar als ik jou zo lees moet ik misschien toch maar weer terug naar die doordeweekse discipline van om 5 uur opstaan. 🙂

  2. Wow… ik ga ook vaak om 22 uur of 2230 naar bed (echt, ik snap niet dat er nog mensen wakker zijn tijdens Pauw of RTL Late night), maar ik sta een stuk later op… I need sleep…. :). Maar van veel slapen word je ook weer moe, dat is ook weer zo. Klinkt erg productief, je nieuwe ritme!

    • Ik heb genoeg aan vijf a zes uur slaap per nacht. Dat komt ook omdat ik steeds meer het leven accepteer zoals het is en steeds minder pieker. (Wanneer ik wel pieker, ben ik ook sneller moe). En in het weekend slaap ik dan een paar uurtjes bij (al is dat ook steeds minder vaak nodig).

  3. Ook nog tips voor de snoozers? Als mijn wekker gaat, blijf ik zeker nog drie kwartier liggen. Een tijdje m’n wekker aan de andere kant van de kamer gezet. Had ook geen nut. Ik sprintte het bed uit, drukte hem uit, en sprintte m’n bed weer in…

  4. ik doe het al een tijd zo. Heer-lijk! Maar dan ipv 5 uur, 6 uur. Dat werkt hier qua tijd prima. Ik heb dan anderhalf uur alleen. Ben ook direct uit de flow als hier jongste al zit of voor 7.30u beneden komt. De 3 anderen zijn pubers die weten niet eens meer dat het uur ‘zes’ bestaat …. 😉

  5. Knap dat je zo vroeg jezelf uit bed kan gooien! Ik ben sinds kort ook een uurtje vroeger aan het opstaan, maar dat is half 7, nog vrij laat als je het met jou vergelijkt : P

  6. Dank voor je artikel!
    Je raakt een gevoelige snaar.
    Om 5 uur opstaan lukt me in de zomer zonder moeite, heerlijk.
    Nu het donker is om 5 uur vind ik steeds wel een excuus om toch te blijven liggen.
    Terwijl ik het heerlijk vind om in die stilte te werken, te schrijven en aan mijn plannen te werken.
    Nu ik dit zo schrijf realiseer ik me dat ik het vooral lastig vind om ’s avonds ‘op tijd’ te gaan slapen. Om aan mijn uren slaap te komen betekent dat: tussen 21.00 en 22.00 uur gaan slapen.
    Dat stemmetje ‘hehe, de kinderen liggen erin, nu even tijd voor mezelf’. Terwijl er dan niets meer uit mijn handen/pen/toetsenbord komt.
    “weten waarom je opstaat” en voor mij dus ook “weten waarom ik vroeg ga slapen”.

  7. Marcel, wat heerlijk en goed om te lezen dit! Mijn schrijven (Kinder en prentenboeken) schiet ertoe vaak bij in, en het geeft juist alle energie van de wereld om te doen waar je echt van houdt, voor leeft. Ik ga dus morgen mijn Wekker ook zetten, om vijf.
    Benieuwd! Dank in ieder geval voor je inspiratie!

  8. Grappig, ik doe ook al een tijd zoiets maar om een andere reden :-). Voorheen stond ik om half 7 op, deed de ontbijtboel, het kinder-en schoolgerace en de boodschappen, alles in mijn hardlooptenue, om dan meteen bij thuiskomst om 9.00 te gaan hardlopen. En juist dat laatste schoot er steeds meer bij in. Want wat gebeurde er: ik kwam thuis met die boodschappen, zag de laptop staan en dacht “Even x, even y en oh ook maar even z…”. .En dan ook maar die koffie, waarom niet. Meteen maar even tussendoor weer 3 trappen op voor het wasmachinegebeuren..oh en de douche heeft ook een beurt nodig. Zo en nu snel weer schrijven. Etc.

    Gevolg: geen hardlopen!

    En dat deed mij echt geen goed, ondanks dat ik dan WEL wat schrijfwerk erop had zitten en mijn to-do list korter werd, ik had de rest van de dag een baalgevoel. Want hardlopen later op de dag kan ik dus gewoon niet. Ik moet lopen op een “leeg” lichaam.

    Nu ben ik dus ook een extreem vroege vogel geworden: ik sta iedere dag om 5.45 of 6.00 buiten voor dik een half uur hardlopen. Bevalt goed. En dat ik dan toch echt eerder naar bed moet…eigenlijk ook niet verkeerd.

  9. Ik ken Headspace ook, vind het een geweldige app. Ken je Omvana ook? Heeft ook mooie meditaties, ook leuk om af en toe eens af te wisselen.

    Ik heb nu 3 boeken geschreven, 3x in de zomervakantie, door precies te doen wat jij doet: vroeg opstaan voordat de rest van het gezin wakker is. En dan binnen 60-90 minuten een flink stuk schrijven. De rest van de dag is voor het gezin en ben ik ook heel relaxed omdat ik al heb geschreven.
    Het klinkt als heel veel werken in een vakantie, maar eigenlijk zijn dit de drie meest relaxte vakanties van mijn leven geweest. Omdat ik de rest van de dag weinig mentaal werk doe, heeft het boek de tijd om gedurende die uurtjes ‘te groeien’ in mijn hoofd en krijgt het al mijn mentale energie.
    De mooiste magie is: zo heb ik dan binnen 3-4 weken het concept van een boek af. Ik laat het boek dan tot ver in oktober liggen, dan gaat het na een eindredacteur en met kerst verwerk ik in 1x alle edits. En kan ik de rest van het jaar weer rustig werken en aandacht aan mijn klanten geven.

    Grappig om te lezen dat deze manier van werken dus ook gebruikt wordt door echte schrijvers, zoals jij.

  10. Goedemorgen
    Ik sta ook vroeg op, meestal half zes. Ik wil graag sporten, maar dat lukt naast mijn fulltime time baan nietzo goed aan het einde van de dag, en daarom sport ik smorgens. Van zes tot zeven uur thuis op de Wii of in het zwembad. Zomers lekker buiten en nu binnen. Mijn werkdag begint veel energieker met zo’n uurtje fitwerk vooraf!
    Mijn eigen uurtje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *