Waarom routine vaak beter werkt dan wilskracht

Stormies‘Succesvol weight loss takes programming, not willpower’ – Phil McGraw

Wilskracht werkt bij veel maar even en in bepaalde omstandigheden. Je neemt je heilig voor om af te vallen, minder geld uit te geven of meer tijd te besteden aan je Waanzinnige Plan. Je houdt het een paar dagen vol of – als je erg wilskrachtig bent – een paar weken en dan zit je weer in je oude patroon. En daar zit de crux: als je structureel iets wil veranderen in je leven, heb je een nieuw patroon nodig. En om het ene – niet werkende – patroon in te ruilen voor eentje die wél werkt, heb je iemand anders nodig dan jezelf.

We hebben allemaal een stemmetje in ons hoofd, het stemmetje dat psychologen de ‘Innerlijke Criticus’ noemen. Daar hebben we continu gesprekken mee, variërend van ‘Ik kan het niet’, ‘ik heb geen zin’ (‘het is vandaag écht te warm om te werken!’) tot ‘Kom op!’ of ‘Je kan het wel!’. Maar of je nou positieve of negatieve gesprekken hebt met je ‘stemmetje,’ er is één overeenkomst:

Het is geen gesprek, het is een monoloog.

Christopher_Walken_-_1984Een gesprek met jezelf is geen gesprek, geen daadwerkelijke conversatie. Er is niemand aan de andere kant van de tafel waar je beloftes aan doet, afspraken mee maakt, die je verzoeken kan doen of die je kan aanspreken op je daadwerkelijke commitments in plaats van de waan van dag.

‘If you can’t run, you crawl! If you can’t crawl, you find someone to carry you.’ – Joss Whedon

Wanneer ik twee maanden lang iedere ochtend om vijf uur mijn bed uitkom om een uur te schrijven voordat de wereld begint, is dat geen wilskracht. Nee, echt niet. Zeker de eerste dagen schreeuwt mijn stemmetje dat ik moet blijven liggen. ‘Je bent moe!’ ‘Je hebt veel te weinig geslapen!’ ´Je kunt ook morgen beginnen.´ ´Je kunt ook een half uur schrijven.´ ´DOE HET NIET!’

Maar ik doe het wel. En waarom? Omdat mijn vrouw naast me ligt.

Ik heb met haar afgesproken dat ik iedere dag om vijf uur opsta, zodat ik om zes uur kan schrijven. Ik heb haar een verzoek gedaan of dat kan. Want wanneer om vijf uur de wekker gaat, wordt zij ook wakker. Het kost haar dus ook een deel van haar nachtrust.

Hoe denk je dat ze zal reageren als de wekker gaat en blijf liggen?

five o clock 3Maar dat is het niet het enige. Ik heb haar en anderen (in dit geval de donateurs van Nachtmerrieman) verteld dat ik dit doe, waarom ik dit doe en wat ik ermee wil bereiken. Erover praten inspireert mij. Het helpt mij om ’s morgens op te staan, omdat de conversaties over het boek niet in mijn hoofd plaatsvinden, maar in het echt, met echte mensen. Mensen die graag willen dat ik slaag met mijn plannen (al is het maar omdat ze nou eindelijk dat boek wel eens willen lezen).

En dan – na een tijdje worstelen – wordt het vroege opstaan normaal. Dat wordt vijf uur de routine en ben ik wakker voordat de wekker gaat. Kan ik hem uitzetten voordat mijn vrouw wakker wordt, sluip ik het bed uit en ga douchen/mediteren/schrijven.

Of je nou vroeg op wilt staan, of een dag(deel) per week aan je plan wil werken. Of je nou wilt afvallen, sporten, een boek schrijven, emigreren, een cd opnemen, op het toneel staan, of wat dan ook. Als je iets nieuws in je leven wilt introduceren, bedenk je eerst wát je wilt bereiken, daarna praat je erover met anderen, doet verzoeken en maakt beloftes. En dan ga je routine kweken. Volgens sommige wetenschappelijke onderzoeken duurt het 22 dagen voordat iets routine is, volgens andere 100. Bij mij is het meestal een week of drie. Dan wordt het normaal en houdt het stemmetje in je hoofd op met miepen. En zelfs dan heb je je omgeving nog steeds nodig om jezelf aan je eigen afspraken te houden.

Maar dan verandert er wel iets. En doe je wat je het liefste doet. En dat is niet: discussiëren met jezelf.

Wat wil jij bereiken? Wat is jouw Waanzinnige Plan? Met wie kan jij over je plannen praten? Wie is er op uit dat jij slaagt in plaats mislukt? Bel die persoon deze week nog op en eens in gesprek over jouw plannen, doe verzoeken, maak beloftes. Je zult verstelt staan van het resultaat.

Op de TTWil je nog veel meer tips als deze? Over hoe je meer tijd kunt vrijmaken? Over de voors en tegens van Social Media? Over uitstelgedrag en hoe je meer kunt doen in minder tijd?

Wil je leren hoe je van alles kunt regelen zonder geld uit te geven? Over Crowdfunding? Over de kunst van het vragen?

Wil je weten waarom Waanzinnige Plannen (meestal) niet over jou gaan (en hoe je met die kennis dingen sneller/makkelijker geregeld kan krijgen)? Over de kunst van het falen? Over wat we kunnen leren van paardenbloemen?

Ren dan nu naar de winkel en koop ‘Geen Tijd, Geen Geld, Toch Doen.’ Het kost maar 12,50 en je hebt het zo uit.

Ik zeg: gewoon doen.

One thought on “Waarom routine vaak beter werkt dan wilskracht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *